Turforslag sommer

Haugseter Fjellstue ligger i området mellom Norges minste nasjonalpark, Langsua  – og selveste Jotunheimen. Her kan du velge mellom turer i mykt lavfjellsfjellterreng mot øst, og kvasse tinder mot vest. Rundt selve fjellstua er det både krøtterstier, lettgåtte grusveier og mer krevende toppturer.

Haugseter – Gjendesheim

Lengde: 26 km

Kart: Beitostølen (2008) 1:50 000, Huldreheimen (2009) og Jotunheimen (2008) 1:100 000 fra Nordeca og Jotunheimen (2009) 1:100 000 fra Cappelen Damm

Område: Langsua

På Jotunheimvegen til venstre etter porten ca. 200 m. Deretter på T-sti opp mot nordvest til Glupen mellom Nordre og Søre Gluptinden. Herfra mot nord ned til Osbue ved Øvre Heimdalsvatnet. Vad i oset. Videre til Sandbakken vestover langs vannet og så mot nord. Opp langs Sandbakkbekken og gjennom Brurskardet mellom Nordre Brurskardknappen og Molflyhalsen. Videre ned til riksveien, over veien og til myrområdet Leirungsbuin. Stiskille for umerket rute mellom Gjendesheim og Valdresflya Vandrerhjem. Fram til Gjendeoset. Båt må tilkalles for å bli satt over. Alternativt kan man ta av tidligere og følge riksveien rundt til hytta.

Haugseter – Gråhø (tur-retur)

På Jotunheimvegen til høyre etter porten, deretter på sti opp fjellsiden. Det er en god, jevn stigning oppover langs Liabekken, ta noen stopp for å nyte den vakre utsikten over vannet og de idylliske små setergrendene. Etterhvert når man ”kammen” og kan rusle rolig innover Steinflye, forbi Liatjednet, før man begynner oppstigningen til selve toppen. På veien passeres også et system av fangstgraver som vitner om tidligere tiders liv i fjellet. På toppen venter det et praktfullt rundskue mot Jotunheimen i nord, Langsua i sør og helt over mot Rondane i øst. Gå over Kvednhø og Mælmkøllen på nedturen. Tid: ca. 5 timer

Oskampen – Haugseter

Lengde: 16 km

Kart: Beitostølen (2008) og Skåbu-Espedalen-Fefor )2010) 1:50 000, Huldreheimen (2008) og Jotunheimen (2008) 1:100 000 fra Nordeca og Jotunheimen (2009) 1:100 000 fra Cappelen Damm

Område: Langsua

Sørover og opp øst for Austhøi. Fint utsyn. Ned sørvestover mot store myrer. Inn på Jotunheimvegen ca. 200 m nord for Døraåni. Videre 1 1/2 t (6 km) på vei til Haugseter Fjellstue. Ruta til Storeskag (ikke overnatting der lenger) tar av etter veien over dammen ved Straumen.

Besseggen

Kart: Turkart Jotunheimen Aust eller Beitostølen i 1:50 000 fra Ugland It Group AS.

Område: Jotunheimen

Kjør fra Haugseter Fjellstue til parkeringsplass ved Gjendesheim Turisthytte (ca 30 min). Turen over Besseggen går mellom Gjendesheim og Memurubu. Ta båten inn til Memurubu over Gjende og gå derfra. De fleste tar båten og går Besseggen denne veien. Da klyver du oppover og det oppleves mindre luftig enn om du går andre veien med utsikt mot halve Jotunheimen. Besseggen er 16 kilometer lang, og det høyeste punktet ligger på 1743 moh. Beregn rundt 8 timer på hele turen.

Hovedsesongen for Besseggen-trafikken er juli og august og de første helgene i september. Men Besseggen kan du ofte gå tidlig i sesongen, og til langt ut på høsten.

Rasletind

Område: Jotunheimen

Rasletinden er en av toppene du ser når du haster av sted på veien over Valdresflye. Men toppen på sørsida av Leirungsdalen fortjener mer enn bare et glimt fra veien. Turen til toppen er ikke spesielt tung, og det høyeste punktet gir en fantastisk utsikt over toppene i Leriungsdalen, et område som ofte blir kalt “Gjendealpene”. Ruta er merket. Kjør fra Haugseter Fjellstue til Valdresflya Vandrerhjem. Turen starter på andre siden av veien og går vestover, utenfor sti, forbi Flytjerni og over Steindalen til foten av fjellet. Herfra tar man opp mot nordøstskulderen på Kalvehøgde, og videre mot nordøst til toppen. Turen passer også for turvante barn. Ca. 3 timer opp, og 2 timer ned, beregn lengre tid med barn.